google-hummingbird update snellewebStiekem heeft  Google in de afgelopen maand een enorme verandering in  de kern (hart) van haar zoektechnologie toegepast die ongeveer 90 procent van de zoekopdrachten wereldwijd treft . Deze upgrade heet “Hummingbird” (kolibrie) . De technologische upgrade van Google search is ontworpen om meer complexe vragen af ​​te handelen . Het nieuws werd  onthuld door Amit Singhal , senior VP van Google , één dag voordat Google officieel zijn 15de verjaardag vierde. “Ons algoritme moest door een aantal fundamentele heroverweging gaan om zo de relevantie van onze zoekresultaten te blijven houden”, aldus Singhal . Ondanks talrijke vragen van verslaggevers , zou Google geen  details willen geven over hoe de Google Hummingbird eigenlijk werkt. Google beweert dat de Google search nu beter is geworden met het begrijpen van concepten, relaties tussen concepten en  meer complexe vragen.

Via de pagina TechCrunch kregen we de volgende “makkelijke ”uitleg:

“De belangrijkste focus en iets wat veel werd herhaald, was dat het nieuwe algoritme Google toestaat volledige vragen sneller te ontleden (in tegenstelling tot het ontleden van zoekopdrachten die gebaseerd zijn op woord-voor-woord) en om antwoorden te identificeren en te rangschikken op deze vragen uit de context  waarop ze zijn geïndexeerd.”

Een kijkje terug naar Google grootste en meest invloedbare veranderingen

Eerder in 2010 was het internet ook door een grote verandering doorgegaan toen Google de grootste update” Caffeine” heeft toegepast.  Het doel  van deze update was om de indexering speed te bevorderen en gebruikers met relevante en nieuwe resultanten te verstrekken. Na de grote update van Caffeine werd het in 2011 bekend dat Google ongeveer 516 updates heeft gedaan in 2011. Om u een beter inzicht te geven van de invloed van deze veranderingen,  gaan we even stilstaan bij de belangrijkste updates die de wereld van SEO (zoekmachine optimalisatie) hebben beïnvloed.
Panda: Deze update beïnvloedde meer dan 12% van de zoekresultaten. Met deze update wou Google het probleem van websites met lage kwaliteit die in de top resultaten verschenen aanpakken.
Pinguin: Na veel speculatie over een “Over-optimalisatie penalty”, heeft Google eindelijk de “Webspam Update”, uitgerold  die kort daarna  aangepast werd naar “Penguin.” Pinguïn paste  een aantal spam factoren aan, waaronder “keyword stuffing” en beïnvloed naar schatting 3,1% van het Engels queries.

Hummingbird. Wat gaat het eingelijk om?

Hummingbird (Kolibrie) staat voor precies en snel. Met deze update wil Google meer nadruk  zetten op “conversational search” (conversationele zoekopdracht) en de interactie met de machine meer menselijk maken. Voor de komst van “Hummingbird” waren de zoekopdrachten gebaseerd op termen die dan op de desbetreffende pagina(s) terug kwamen.  Wanneer mensen pratend gebruik maken van de zoekmachine, vinden ze het prettiger om een conversatie te hebben. Met de komst van tablets en smart phones (en in de toekomst Google glass en auto) zijn (gaan) mensen meer en meer geneigd zijn om gebruik te gaan maken van de technologie van spraakherkenning. Hiermee kan je via je telefoon, sprekend een zoekopdracht aan je telefoon/ tablet/ browser geven die het vervolgens op het internet op Google voor je gaat uitvoeren .
Het blijkt dat gebruikers van Google meer en meer volledige zinnen zijn gaan gebruiken, niet alleen via spraakherkenning maar ook door in te typen als zoekopdracht. Deze veranderingen zijn in de nieuwe update “Hummingbird” verwerkt. Makkelijk gezegd: Hiermee wilt Google meer nadruk gaan leggen op het ontleden, begrijpen en interpreteren van de volledige vraag. Vanuit de vraag wordt dan de zoekresultaten weergeven die de antwoorden van de vraag bevatten. Dus niet het terugvinden van individuele zoektermen op een website. Kolibrie is meer gericht op de betekenis achter de woorden en ze kunnen herkennen.

Om een voorbeeld te kunnen geven:
 “Wat is de dichtstbijzijnde plaats in de buurt van mijn huis om de iPhone 5s kopen ?” Een traditionele zoekmachine zou richten op het vinden van overeenkomsten voor woorden of het vinden van een pagina die zegt “kopen” en “iPhone 5s”.
Hummingbird  kan de werkelijke locatie van uw huis pakken (als u dat heeft gedeeld met Google) en deze herkennen. Het zou kunnen begrijpen dat ‘plaats’ een gebouw is dat is gemaakt van steen en dak. Het zou ook kunnen begrijpen dat ‘iPhone 5s ” bepaald type elektronisch apparaat is die door bepaalde winkels aangeboden wordt. Het interpreteren en begrijpen van deze waardes zou Google kunnen helpen om verder te gaan dan alleen pagina’s met bijpassende woorden terug te vinden.

Het bijzondere van Hummingbird is volgens Google dat het meer aandacht besteedt  aan elke individuele woord in een query.  Het zorgt ervoor dat de hele vraag- de hele zin -een gesprek of betekenis-  in rekening wordt genomen, in plaats van individuele specifieke woorden te herkennen. Het uiteindelijke doel is dat pagina’s die overeenkomen met de betekenis het beter doen dan de pagina’s die alleen overeenkomen met de zoektermen.

Wat nu?

Elk jaar verandert Google delen van haar zoekalgoritme rond 500-600 keer. Hoewel de meeste van deze veranderingen gering zijn, komt Google af en toe met een “grote” algoritmische-update (zoals Google Panda en Google Penguin) die zoekresultaten op een drastische manier beïnvloedt. Deze veranderingen zijn niet alleen gebaseerd op de ontwikkeling rond het gedrag van het gebruiker maar ook rond de evolutie van het Internet zelf. Al kunnen ze soms pijnlijk zijn voor de wereld van SEO (Zoekmachine Optimalisatie) en de klanten die hiervan gebruik maken, is het noodzakelijk voor Google om zo de beste zoekresultaten te kunnen weergeven. Later deze week gaan we een kijkje nemen waarop deze update precies gebaseerd zijn, de consequenties van deze verandering en wat het voor invloed het heeft op uw aanwezigheid op het Internet. Ook gaan we tips en inzicht geven over hoe wij zelf deze veranderingen hebben aangepakt.

 

Geschreven door:
Careline Hermelijn
http://www.linkedin.com/in/chermelijn

 

Bronnen:
http://moz.com/google-algorithm-change#2010
http://searchenginewatch.com
http://techcrunch.com